•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  



 

Na počátku bylo ticho. Ticho sice možná léčí, ale pěkná písnička dokonce uzdravuje! To věděly - nebo určitě přinejmenším tušily - i Hana Buštíková a Dana Vlková, které se poprvé seznámily jako členky dívčího tria v koncertním programu Josefa Laufera.

Pak ale Hanka odešla zpívat sóla i duety po boku Jiřího Korna a Dana pro změnu ukolébavky na mateřskou. Těžko dneska už zpětně říct, kdo měl ten nápad jako první. Když ale odstartovala 80. léta, rozhodly se Hana a Dana, že zkusí zpívat spolu. A tak vzniklo dívčí duo Kamelie.

S nadsázkou lze říct, že na chlapy měly opravdu štěstí. Na ty osudové profesní tedy určitě. I bez nadsázky. Hned u startu své společné kariéry se totiž seznámily s Petrem Dvořákem a Pavlem Růžičkou, skvělými a hlavně nadanými muzikanty, kteří v té době právě založili skupinu ORM. Co píseň z jejich dílny, to osvědčený hit, a tak se Petr a Pavel stali prakticky dvorními autory Kamelií. A navíc jim k tomu v té době mohli nabídnout i zázemí špičkově technicky vybaveného nahrávacího studia.

Z této spolupráce vzešlo postupně 7 alb a několik singlů, jinými slovy slušná porce hitů a velmi žádaných písniček, převážně v diskotékovém stylu.

V roce 1986 Kamelie získávají za jejich prodej zlatou desku vydavatelství Supraphon.
Dalším z osudových mužů dua Kamelie je Eduard Krečmar. Jeho texty se poprvé objevily na v pořadí třetím albu Kamelií a líbily se natolik, že se bez nich už žádné další album neobešlo.

Skvěle nastartovaná spolupráce a šťastně zvolený tým přinesly brzy své šťavnaté ovoce. Písničky Kamelií se stále častěji hrály v rádiu, Hana a Dana se začaly pravidelně objevovat v zábavných televizních programech a show. Zde můžeme připomenout populární Televarieté, Dva z jednoho města, či velké televizní Silvestry a po roce 2000 pak i velké zábavné pořady na TV NOVA (Zlatá mříž, Silvestr, Novoty a pod.)

Se svými velkými hity opatřenými německými texty byly Hana a Dana v 80. letech také častými hosty oblíbeného revuálního programu východoněmecké televize Ein Kessel Buntes.

Být už tenkrát u nás bulvár, nepochybně bychom z jeho titulních stran věděli o soukromí Kamelií úplně všechno. Možná by se ale nějaká pikantní zmínka našla v bulváru zahraničním. Kamelie totiž následně projely se svým koncertním programem, dnes bychom řekli turné, prakticky celou Evropu. A protože mají rády sushi, přijaly pozvání i do Japonska na World Popular Song Festival in Tokyo´83.

Bohužel v Tokiu, ale stejně tak v Evropě, česky hovoří nebo aspoň rozumí málokdo, a tak Kamelie vydaly pro své zahraniční fanoušky tři speciální alba - in english, of course.

Čas trhnul oponou, naštěstí i tou železnou.

S počátkem 90. let přichází nabídka z Německa, navázat na četná vystoupení v tamních show a natočit dvě CD ve stylu country. Pochopitelně v němčině, jawohl!

Z toho, že Kamelie (v Německu vystupující pod jmény "Hana und Dana" ale i "Hanna & Daana") dočasně "konvertovaly" ke country, profitují také jejich čeští fanoušci. V tomto stylu vzniká totiž opět v autorské dílně ORM hitovka "Hej, pane šenku", se kterou se Kamelie v roce 1999 objevily v silvestrovské megashow na Nově. Byla to zároveň jedna ze tří novinek, které následně vycházejí na CD s názvem 20x Kamelie - The Best of Hana & Dana.




 

 

Kamelie se ve skvělé formě více či méně pravidelně objevují v řádce velkých zábavných televizních show, kde překvapují rafinovaně a vtipně stavěnými hudebními čísly. Diváci tleskají osvědčeným hitům, které mezitím prakticky zlidověly, takže si je při vystoupeních se zpěvačkami zpívá i statečnější část publika, ale množí se i stále častější dotazy na vznik nových hitů.

V roce 2006 se Kamelie po pečlivě zvažovaných "námluvách" vracejí do studia ORM a v moderním popovém stylu tu natáčejí žádané novinkové album Detail.
Podmanivá melodičnost skladeb "Nečekej" či rytmická "Runway" si opět získávají zájem nejen skalních fanoušků.

V březnu 2010 Kamelie obohatily svou diskografii o další výběrové album, tentokrát z edice Pop galerie - vydavatelství Supraphon. A vedle zpívaného slova nabídly svým věrným fanouškům i slovo mluvené.

Ano, čtete správně. Snad proto, že všechno se písní říct nedá, objevují se Kamelie před svým věrným českým publikem s celovečerním recitálem Lásky dvou plavovlásek, kde mezi řádkou svých největších hitů divákům na sebe i ledacos prozradí. Rozhodně víc, než se vejde mně do těchto několika řádků.

Kamelie zkrátka ukázaly (a stále ukazují), že ve zdánlivě stojatých vodách české pop music umí velmi slušně plavat. A když tyto vody zamrznou, vždycky z toho se ctí vybruslí. Důkazem budiž role královny, ve které se Hanka Buštíková objevila v pohádkovém muzikálu na ledě Popelka. A zvládla ji nejen ve své mateřštině. Se stejnou noblesou se srovnala i s toutéž partiturou psanou azbukou.

Čas už dávno prokázal, že Kamelie bezesporu patří ke stálicím naší hudební scény. Ten čas, který by si na nich musel nutně vylámat svůj pověstný zub. Hanka i Dana se totiž zjevně vymykají jeho zákonům. Těžko uvěřit, že v roce 2015 slaví své půlkulaté jubileum. Od zrodu tohoto usměvavého dua uplynulo totiž letos neuvěřitelných 35 let. Více než milým dárkem z toho ale profitují především fanoušci.

V listopadu 2015 posílají Kamelie ke svým příznivcům svůj nejnovější hudební počin: album Trend. A protože věrnost je pro obě dámy alfou a omegou i v profesním životě, CD je opět plné chytlavých melodií dvojice Petr a Pavel ORM a k peru se opět z velké části dostal dvorní textař Kamelií Eduard Krečmar. Věřte, že tahle porce pozitivní energie a životního optimismu se vám rozhodně nepřejí.

Všimněte si, prosím, že Trend záměrně nenazývám albem posledním. Žena přece za svým sdělením či posláním nikdy nedělá tečku. Vždycky je tam dvojtečka. Což teprve, když jde, jako v případě Kamelií, hned o ženy dvě. Ponechme tedy s jejich laskavým svolením tuto „legendu“ ještě dlouho otevřenou...

 

Marcel Šůcha